Teater Seachange / Mejlgade 47B, 3, 8000 Aarhus C / info(AT)teaterseachange.dk

Performing Arts Relay Pilot Aarhus, March 2017

 

The second Performing Arts Relay Pilot was hosted by Seachange Lab and Performing Arts Platform in Aarhus, Denmark, in March 2017.

It featured 2 different experiments, one with a focus on method exchange between theatre and dance, and one with a focus on the practical use of artistic methods in non-artistic fields of research.

 


Experiment 1: Exchanging Practice – Theatre and Dance.

A series of practical exchange of methods of directing and staging:

Strategies, language, tools and concepts.

Participants:

Choreographer Tinna Grétarsdóttir (IS), choreographer Gerd Kaisa Vorren (N) and stage director Isabelle Reynaud (DK).  

Actors Martin Schwab (DK) and Matias Hedegård (DK) and dancers Åsne Storli (N) and Maya Mi Samuelsen (N).

Experiment facilitator from Seachange Lab: Kathrine Lund (DK)

 


Experiment 2: Circuit Practices – Art and Ageing.

A work method demonstration of how elderly amateur performers benefit from participating in an artistic process, and a discussion of how artistic methods can be used in the daily work with the elderly in the health and care sector.

Participants:

Experiment leader: Choreographer Nønne Svalholm (DK)..

Participating artists: 30 elderly performers from Svalholm Dance's performances 'Circuit' (2016) and 'Ultima' (2017).

Participating researchers: Suresh Rattan (IND/DK), molecular biologist specialising in ageing, University of Aarhus, author of the book 'Alder' - and age researcher Tine Fristrup, University of Aarhus, Dept. of Educational Sociology.

Deltagerkommentarer:

Tine Fristrup: "Jeg fik den tanke lave en undervisningssammenhæng, hvor det var alle jer (de ældre medvirkende fra Circuit) – som har været igennem de her forløb og leveret en eller flere forestillinger – som indgik i partnerskab med en social- og sundhedshjælper under uddannelsen. Hvad ville der ske ved det? Det synes jeg ville være et rigtigt interessant eksperiment. Det med at rollerne byttes helt om og de forholder sig til nogle mennesker, som de skal ud og drage omsorg for. De ville lære jer at kende via nogle kropslige processer, som jeg er helt sikker på kunne gøre en kæmpe-forskel. (...) I ville kunne skabe nogle rum og nogle bevægelser, som ville være rigtigt interessante at udforske. Min hypotese er, at man ville kunne skabe et helt andet læringsmiljø."

 

Britta, medv. i forestillingerne Circuit og Ultima: "Social- og sundhedshjælperne har mange gange et tabu i forhold til de gamle, og vi så et eksempel, da vi havde en gruppe social- og sundhedshjælperelever med til en forestilling og nogle aktiviteter bagefter. Der var en, der bagefter stod frem og sagde: Jeg havde en hel anden forestilling om de gamle, at de var skrøbelige... Fordi så fik hun tilfældigvis mig i de der bevægelser, og hun turde næsten ikke at røre ved mig i starten...."